SE elnök: Kerner Ferenc
Tel.: +36/20-581-5349
Adószám: 19259800-1-19
„Ég és Föld között”
A Herendi Modellező Sportegyesület 2011-ben ünnepelte megalakulásának 25 éves évfordulóját. Ennek tiszteletére jubileumi kiállítást szerveztünk, melynek ünnepélyes megnyitóján díszvendégként Besenyei Péter műrepülő világbajnok is megtisztelt minket jelenlétével és a modellezés hasznosságát is méltatta!
A negyed század alatt hosszabb-rövidebb ideig közel kétszáz tagunk volt. Számos hazai és nemzetközi siker között 14 versenyzőnk a magyar válogatott tagja lehetett, négy Európa- és egy világbajnoki éremmel is büszkélkedhetünk! Versenyzőinket több alkalommal a megye legjobb sportolójának ismerték el, Szentpéteri Istvánt pedig 2003-ban országosan is az év sportolójának választották repülőmodellezésben! A kiállításon nemcsak mintegy száz modell, hanem gyönyörű díjak, oklevelek és más ereklyék is megcsodálhatók voltak.
Az utóbbi években viszont a megváltozott körülmények, a fiatalok érdeklődésének csökkenése és a nehéz anyagi helyzet miatt lényegesen kevesebb szép eredményünk született. Míg korábban a világkupa élvonalában szerepeltünk, ifjúságiban még a világranglista első helyét is megszereztük, mára sajnos nemzetközi versenyekre, külföldre el sem jutunk. Az utolsó emlékezetes nemzetközi szereplésünk a 2008-as Kijevben megrendezett ifi VB volt, ami azért volt igazán különleges, mert a teljes háromfős válogatott egyesületünk tagjaiból állt! Ugyan dobogóra nem állhattunk, de Horvát Tamás, Kulcsár Henrik, Volf Norbert csapatban az előkelő 6. helyet szerezte meg, Kulcsár Henrik pedig egyéniben szintén hatodik lett.
2012 legfontosabb eseménye az immár 21. alkalommal megrendezett Herend Kupa volt, mely ezúttal világkupa és F1H Euro Challenge forduló is volt. Nem kis feladat egy ilyen verseny megszervezése, de a környék és hazánk vonzereje mellett minden bizonnyal hírnevünk, a befektetett munka és szervezés is meghozta gyümölcsét. 24 ország csaknem 200 versenyzőjének részvételével 2012-ben a világ legnagyobb létszámú világkupáját rendeztük meg! Szinte mindenki itt volt, aki számít, Európa- és világbajnokok, világkupa győztesek, Oroszországtól Franciaországig, Törökországtól Norvégiáig. Azonban hiába sikerült jól a verseny, hiába kaptunk pozitív visszajelzéseket, sajnos ennek sem lehetett folytatása. A tapolcai reptér ugyanis Natura2000-es terület és Nemzeti Park, ezért ekkora verseny megrendezését nem engedélyezik, illetve olyan szigorú előírások vannak, amelyek nem teszik lehetővé világkupa rendezését. (De hazánkban már mindenütt ugyanez a probléma, az ország területének 21%-a Natura2000 besorolású, szinte minden puszta, rét, legelő és reptér is az! Még leírni is „vicces”, hogy pl. Tapolcán, az épített, alácsövezett, katonai repülőtéren még 30 gyerek sem szaladgálhat akármikor…)
Nagy öröm, hogy 2013-ban több év kihagyás után végre több új serdülő versenyzőnk is megtette első szárnycsapásait. Nem is akárhogyan, hiszen mind az öt versenyen, ahol rajthoz álltak, érmet szereztek! Horváth Kristóf, Kerner Martin, Schäfer Benedek összeállítású csapat serdülőben a Dunántúl és az Országos bajnokságon egyaránt harmadik lett, az ifjúsági OB-n pedig Horváth Kristóf és Kerner Martin csonka csapatként az igen erős szél ellenére is ezüstérmes lett!
Nemcsak szabadonrepülőben, hanem F5-J400 távirányítású elektromos vitorlázó kategóriában is vannak tehetséges fiatal versenyzőink. Ugyan ők is kevés versenyre jutottak el, de Borkuti Balázs Hódmezővásárhelyen az egész felnőtt mezőnyt maga mögé utasította, és az országos ranglistán is az előkelő 10. helyen végzett abszolút értékelésben!
Debreczeni Oszkár részt vehetett az antik modellek (SAM) hazánkban, Jakabszálláson megrendezett Európa-bajnokságán. OTVR vitorlázó kategóriában a 32. helyen végzett a 64 fős mezőnyben.
Több alkalommal tartottunk a környéken bemutatót, pár perc erejéig pedig az ATV Herendet bemutató, „Hazahúzó” című műsorában is szerepeltünk.
Tavaly is megtartottuk szokásos versenyeinket, a Debreczeni Emlékversenyt, Herend Kupát, Dunántúl Bajnokságot, az évet pedig ezúttal is a Tél Kupával búcsúztattuk.
A Herendi Modellező Sportegyesület életében mindig fontos szerepet játszott az utánpótlás-nevelés (a legtöbb sikert ifjúsági versenyzőink érték el), a sportág népszerűsítése, versenyzési lehetőség biztosítása. Az ilyen jellegű események szinte már nagyobb számban vannak, mint mikor tagjaink vesznek részt versenyen.
2014-ben a két herendi mellett Szentgálon, Hárskúton, Eplényben és Nemesgulácson tartottunk bemutatót. Jellemzően a bemutatók sportpályán vannak, ezek a repüléshez kicsinek számító területek speciális modelleket, eszközöket igényelnek és legfeljebb enyhe szélben alkalmasak biztonságos repülésre. Sajnos az időjárás nem egyszer közbeszólt, ennek ellenére egyre színesebb és zenei aláfestéssel fűszerezett programot tudtunk kínálni.
Borovszky András habkönnyű elektromotoros repülőmodelljével a legerősebb széllel is dacolva, változatos figurákkal „festette” meg az eget. Katona Mihály szintén habrepülővel, Tivadari Mihály pedig helikopterrel kuszálta össze a légteret, míg Baki Zsolt nagy, villámgyors, hangos autómodelljével, riogatta-nevetette meg a közönséget. A herendi tavon egy kis hajózásra is lehetőség volt.
Az érdeklődők aktív részeseivé is válhattak a rendezvényeknek: szimulátoron próbálkozhattak a vezetéssel és volt, ahol meg is építhették a kezdő siklómodelleket.
A versenyszezont az általunk rendezett szabadonrepülő Dunántúl Bajnoksággal kezdtük. Az elsősorban utánpótlás versenyen gyönyörű időben 7 klub 25 versenyzőjét láthattuk vendégül a tapolcai reptéren. Szomorú, hogy a herendiek közül csak egy versenyzőnk állt rajthoz. (Sajnos az utánpótlás nálunk is hiányzik.)
Debreczeni Tibor emlékverseny ezúttal is nagy sikerrel zajlott, az antik kategóriákban a hazai versenyzők mellett néhány szlovák ide már „hazajár”. Tudják és tapasztalják évről-évre, hogy jó szervezésű és hangulatú repülőnap előtt állnak. A szentgáli dombtetőn rendezett versenyen, a különleges, gyönyörű antik repülők lomhán szálltak a magasba, majd leszálláshoz ügyesen lavíroztak a szénabálák között. A csúcstechnikás, másik kategória (F5J, F5-J400) 3,5 méteres fesztávolságú, hatalmas, elektromotoros vitorlázó modelljei pedig másodpercek alatt, rakétasebességgel emelkedtek olyan magasságba, ahol már látni is alig lehetett őket, még a madarak is csak irigykedtek! Igazán látványos és érdekes verseny volt.
Legnagyobb versenyünk a 23. alkalommal megrendezett szabadonrepülő Herend Kupa, melyet ismét sikerült különlegessé tenni. Társítottunk mellé még egy versenyt Balaton Kupa névvel, mindkettő az F1H Euro Challenge sorozat része, illetve záró fordulója volt. A kétnaposra tervezett viadal első napján az időjárás lehetetlenné tette a reptetést, de a program ügyes átszervezésével, pirkadattól sötétedésig, sikerült mindkét versenyt rövidített formában egy nap alatt lebonyolítani.
Hat ország ötven sportolója a túlnyomórészt borult, hideg, de versenyzésre tökéletesen alkalmas, csaknem szélcsendes időjárási viszonyok között reptetett, az élmezőny minden kategóriában maximális eredményt ért el. A korai napnyugta miatt már-már úgy tűnt, hogy az egyik szétdobást csak reggel lehet megtartani, de végül az égiek jóvoltából, a szinte tökéletes időben, bár már szürkületben, sikerült minden döntő startot végrehajtani. A mezőny már sötétben hagyta el a repteret.
Mindkét verseny, továbbá az F1H Euro Challenge éves eredményhirdetésére is jó hangulatú bankett keretében egy tapolcai étteremben került sor.
Az F1H Euro Challenge-ben tavaly 20 országban, 41 versenyt rendeztek. 22 nemzet 206 pontszerző sportolója között a magyarok több alkategóriában is és csapatversenyben is az élmezőnyben végeztek.
Az évadzáró szabadonrepülő versenyt kedvezőtlen időjárási viszonyok miatt ezúttal el kellett halasztani. Így a kuriózumnak számító 7. Tél Kupa januárban gyakorlatilag évadnyitó viadal lett. Bár ismét nagyon bizonytalannak ígérkezett az időjárásnak, az éjszaka is szinte viharos szél után viszont, két front között, ragyogó napsütés és csaknem szélcsend fogadta a röptetésre és az ünnepi lakomák után egy kis mozgásra vágyókat.
A téli körülményekhez igazodva minden kategóriában csak öt startot kellett végrehajtani két perces repülési idővel. A csodálatos időben ez a többségnek nem okozott gondot, így három kategóriában is döntőt kellett tartani. A házigazdák is szépen szerepeltek, az F1A vitorlázóknál a második „szétdobásban”, Kerner Ferenc modellje maradt legtovább a levegőben, 2. Halász-Szabó István (Hódmezővásárhely), 3. Szteblák Tamás (Zalaegerszeg). F1H ifjúságiban Rémai Martin (Várpalota), Kovács Levente (Ajka), Kerner Martin Benedek (Herend) lett a végeredmény.
A hagyományokhoz híven most is egyedi, különleges, saját készítésű díjakat vehettek át a helyezettek, a legjobbaknak pedig termelői mézet is felajánlott az egyik résztvevő. Természetesen nem maradhatott el a sült kolbász és a meleg tea sem, de ismét volt mézeskalács repülő és ezúttal pogácsa, szaloncukor is került az asztalra nemcsak a rendezők, hanem a résztvevők jóvoltából is.
A tapolcai reptéren ugyan nem sok nyoma volt a télnek, de hóemberből mégsem volt hiány, mert a jó hangulathoz az „égieken” és magukon a versenyzőkön kívül a díjakhoz stílusosan öltözött hóember is hozzájárult.
Nehézségeink, szűkös lehetőségeink ellenére tagjaink többnyire önerőből mintegy 15 versenyen vettek részt. Szinte minden kategóriában és korosztályban születtek szép sikerek. Szabadonrepülő vitorlázó F1H serdülő és ifi korosztályba Kerner Martin Benedek nyújtott egyenletes teljesítményt és állhatott többször dobogóra. Az F5-J400 távirányítású, elektromotoros vitorlázóknál az ifjúsági Borkuti Balázs nyert több érmet a felnőttek között is és az országos ranglistán az 5. helyen végzett abszolút értékelésben. Antik modellekkel pedig Debreczeni Oszkár szerzett győzelmet és értékes helyezéseket.
Egyesületünkben minden modellezés iránt érdeklődőt szeretettel várunk!
„A repülő feltalálása semmiség. A felépítése már valami. A repülés: az minden.”
(Otto Lilienthal)